Sälj till nya kunder
Låg kommission
Inget svinn
Frågor & Svar
Hem till Byn är en förmedlingstjänst av färdiglagad mat, bröd och andra livsmedel.
Engagerade, småskaliga producenter och återförsäljare som vill växa och utvecklas
Restauranger och caféer som lagar god mat som många gillar
Bagerier och konditorier som bakar goda bröd, bullar och kakor
Hem till Byns kommission är 10 %
Gå in på fliken ”Byar” så ser du i vilka byar vi finns för närvarande
Nej, kunderna kommer till en central plats i byn och man har 15-30 minuter på sig att hämta sina beställningar
Kunderna beställer i by-unika Facebook-grupper som börjar med namnet på byn, följt av Hem till Byn t ex ”RÖKE – Hem till Byn”
Vi behöver dela uppfattningen att det är viktigt med en levande landsbygd och att vi vill växa och utvecklas tillsammans
Alla leverantörer levererar själva sina varor ut till byarna i enlighet med de lagar och regler som finns för att transportera livsmedel. Leverantörer får gärna hjälpas åt med att leverera åt varandra
På fredagar är det i allmänhet en leverantör. Vid andra tillfällen kan det vara flera leverantörer och då givetvis med olika utbud
Hem till Byn gör inga påslag, allt kostar som i butiken, på restaurangen, i gårdsbutiken eller hos bageriet. Tillkommer gör endast en engångskostnad på 20 kr.
Hem till Byn föredrar att betala via faktura och betalar den gärna direkt
Vi börjar med ett samtal så att vi känner att vi har samma uppfattning om vad som är intressant för kunderna och praktiskt kan fungera
Ca 10 dagar innan det är dags att för utlämning så behöver Hem till Byn bilder, beskrivningar och priser. Första gången tar det här lite tid men sen blir det enkelt
Hem till Byn sammanställer, redigerar o s v så att erbjudandet känns intressant för kunderna
Om det är utlämning fredag kväll så öppnar vi för beställningar tisdag kväll och stänger torsdag kväll
Det är väldigt enkelt!
- I inlägget på Facebook-sidan beskrivs vad som erbjuds och varje vara har en bokstav
- Kunden beställer genom att i inläggets kommentarsfält skriva vad som önskas samt totalsumman t ex ”A 20 kr + 2 st B à 135 kr + 2 st K á 24 = 338 kr” och betalar direkt via Swish. A är alltid serviceavgiften
- Hem till Byn bekräftar genom att ”gilla” kommentaren och svara med ett beställningsnummer t ex ”Tack så mycket, du är nummer 12”
Då gör vi så här:
- Kunden skriver sin beställning utan att skriva några priser t ex ”A 20 kr + 1 kg E + 2 H”. A är alltid serviceavgiften
- Leverantören väger upp, fyller i den följesedel som Hem till Byn har tagit fram, fotar följesedeln och skickar den via Messenger till Hem till Byn minst 6 timmar innan det är utlämning
- Hem till Byn besvarar därefter kundens kommentar med vilken summa kunden ska betala
När vi stänger får ni så fort som möjligt ett mail med den totala beställningen. Hem till Byn tar alltid fram en tom följesedel och mailar den i samband med att vi öppnar för beställningar. Följesedeln ska alltid packas med respektive kunds beställning
Givetvis så är man som leverantör välkommen att följa sidorna och se hur det går, och man får gärna ”gilla” kommentarerna/beställningarna
Nej, Hem till Byn jobbar endast med förbeställningar
Alltid samma plats, centralt i byn. Det ska vara lätt för kunderna att hämta sina beställningar
På fredagar kan första byn ha utlämning t ex 17.30-17.45 och den andra 18.15-18.30
Som leverantör ansvarar man så klart för att man packar rätt. Blir det trots det fel vid utlämningen får man lösa det på bästa sätt där och då
Om Hem till Byn har gjort fel i beställningen så ersätter naturligtvis Hem till Byn kunden
Om kunden är missnöjd med själva varan så är kunden välkommen att ta kontakt med Hem till Byn, så tar vi det därifrån
Vi kan inte ta ansvar för det men vi skickar ett meddelande på Messenger och lämnar kvar beställningen på utlämningsplatsen, skyddad så gott det går