fbpx
LEVERANTÖRER2021-03-08T13:25:38+01:00
BYAR – FÖRENINGAR/KLASSER
LEVERANTÖRER
IDÉN BAKOM
RÖSTER
KONTAKT

Sälj till nya kunder

Beställning dagen innan

Låg kommission

Frågor & Svar

Vad är Hem till Byn?2021-03-01T16:05:55+01:00

Hem till Byn är en förmedlingstjänst av bröd och mat från lokala restauranger, bagerier och småskaliga butiker främst inom kommunen.

Kan man jämföra Hem till Byn med andra förmedlingstjänster som t ex Foodora?2021-03-18T18:45:55+01:00

Ja men med bättre villkor för dig som leverantör.

Istället för enskilda hushåll som beställer med kanske 30 minuters framförhållning får du som leverantör en samlad beställning till många hushåll och du får beställningen med minst 20 timmars framförhållning.

Dessutom är Hem till Byns kommission endast 10 %.

Vilka leverantörer vill Hem till Byn samarbeta med?2021-03-01T16:06:12+01:00

Restauranger som lagar god mat som många gillar.

Bagerier och konditorier som bakar goda bröd, bullar och bakverk.

Småskaliga butiker som säljer livsmedel av olika slag.

Var finns Hem till Byns kunder?2021-03-18T18:46:32+01:00

Hem till Byn vänder sig främst till halvstora byar inom kommunen.

Byn är ansluten till Hem till Byn via en förening i byn som t ex en idrottsförening eller en klass i byns skola.

Man behöver inte vara medlem i föreningen eller ha barn i klassen för att beställa, alla i och runt byn är välkomna.

Levereras brödet och maten hem till varje kund?2021-03-01T16:06:27+01:00

Nej, kunderna kommer till en central plats i byn. Man har en timme på sig för att hämta bröd och en halvtimme på sig för att hämta mat.

Vad krävs av mig som leverantör?2021-03-01T16:06:37+01:00

Restauranger måste själva kunna leverera sin mat till kunderna i byarna i enlighet med de lagar och regler som finns.

Samma förutsättning gäller för kylda varor från bagerier och butiker.

Varor som inte är kylvaror ska paketeras på ett livsmedelssäkert sätt innan de hämtas av föreningen eller Hem till Byn.

Hem till Byn vill växa och utvecklas tillsammans med sina leverantörer och hoppas på långsiktiga samarbeten.

Hur mycket beställer kunderna?2021-03-18T18:47:12+01:00

Beräkningen är baserad på ”Röke – Hem till Byn” där vi har varit i gång sen våren 2020.

  • i snitt 23 hushåll beställer frallor, bröd och bakverk på lördagarna.
  • i snitt 21 hushåll beställer mat på fredagarna och det är ungefär 40 portioner.
  • utöver det uppmärksammar Hem till Byn t ex Alla Hjärtans dag, Halloween, Mors dag o s v. Vi kallar de dagarna för ”Temadagar” och antalet beställningar och andra förutsättningar är varierande.
Hur mycket kostar det för kunden att beställa bröd och mat?2021-03-18T18:47:31+01:00

Hem till Byn gör ett påslag med 1-5 kr. Ett bröd som kostar 25 kr på bageriet kostar 27 kr när man handlar via Hem till Byn. Mat som kostar 120 kr att hämta på restaurangen kostar 125 kr via Hem till Byn. Varor som inte är bakade, lagade eller producerade av leverantören själv kostar lika mycket som i butiken.

Utöver det betalar man 10 kr till föreningen/klassen.

Varför 10 kr till föreningen/klassen?2021-03-24T15:51:38+01:00

Det är för servicen och de tio kronorna går oavkortat och direkt till föreningen/klassen och därmed till något bra hemma i byn.

10 kronor för varje beställning, det måste bli rätt mycket pengar?2021-03-18T18:48:48+01:00

Föreningen/klassen bör tjäna minst 20 000 kronor per år genom samarbetet med Hem till Byn.

Föreningens/klassens insats är tre timmars arbete per vecka för att hämta och lämna ut brödet samt lämna ut maten tillsammans med restaurangen.

Hur får jag som leverantör betalt?2021-03-01T16:07:12+01:00

Hem till Byn betalar med kort i anslutning till leveransen.

Vill man hellre fakturera så går det bra.

Vi vill prova, hur gör vi?2021-03-01T16:07:20+01:00

Vi börjar med ett samtal så att vi känner att vi har samma uppfattning om vad som är intressant för kunderna och praktiskt kan fungera.

Vad händer sen?2021-03-01T16:07:28+01:00

En vecka innan det är dags att leverera så behöver Hem till Byn bilder, beskrivningar och priser.

Hem till Byn sammanställer, redigerar o s v så att erbjudandet känns intressant.

Var beställer kunderna?2021-03-01T16:07:36+01:00

Kunderna beställer på den by-unika Facebook-sida som Hem till Byn tar fram.

När beställer man?2021-03-18T18:49:15+01:00

Man har möjlighet att beställa under 48 timmar. Om det t ex gäller mat till fredag kväll så är man välkommen med sin beställning från klockan 12 på tisdagen till klockan 12 på torsdagen.

I samband med temadagarna som t ex inför Halloween eller Mors Dag förlänger vi eventuellt tiden för att kunna beställa och tidigarelägger sluttiden.

Hur beställer man?2021-03-01T16:08:00+01:00

Det är väldigt enkelt!

Respektive leverans har ett eget inlägg på Facebook-sidan. I text och bild beskrivs vad som erbjuds och varje produkt/rätt får en bokstav.

Kunden beställer genom att i inläggets kommentarsfält skriva vad som önskas samt totalsumman t ex ”2 st A och 1 st C totalt 345 kr”.

Hem till Byn bekräftar genom att ”gilla” kommentaren och svara med ett beställningsnummer t ex ”Tack så mycket, du är nummer 14”.

Hur betalar kunderna?2021-03-24T15:52:11+01:00

I samband med beställning Swishar kunden Hem till Byn summan av sin beställning samt Swishar 10 kr till föreningen/klassen.

Hur och när får jag som leverantör beställningen?2021-03-24T15:52:46+01:00

Det är i allmänhet stopp 12.00 dagen innan leverans.

Så snart som möjligt efter det mailar Hem till Byn den samlade beställningen och ni bekräftar. Vid behov gör Hem till Byn följesedlar som packas med respektive kunds beställning.

I samband med temadagarna som t ex inför Halloween eller Mors Dag förlänger vi eventuellt tiden för att kunna beställa och tidigarelägger sluttiden.

Kan kunderna även handla på plats?2021-03-01T16:08:24+01:00

Nej, Hem till Byn jobbar bara med förbeställningar.

Vad händer om det blir fel?2021-03-24T15:54:48+01:00

Alla varor/rätter kontrollräknas i samband med hämtning vilket innebär att rätt antal levereras till byn. Personen från föreningen/klassen ansvarar för kontrollräkningen när det gäller brödet och restaurangen är ansvarig när det gäller maten.

Blir det trots det fel vid utlämningen får man lösa det på bästa sätt där och då. Hem till Byn tar inte ansvar för om det inte stämmer ”på slutet”.

Om kunden är missnöjd med själva varan så ombeds kunden att direkt ta kontakt med bageriet eller restaurangen.

Var i byn lämnar man ut brödet och maten?2021-03-19T13:19:42+01:00

Det kommer ansvarig förening/klass och Hem till Byn överens om. Alltid samma plats. En plats med naturlig in- och utfart och där flera bilar enkelt kan få plats, det ska vara lätt för kunderna att hämta sina beställningar

Vilka tider gäller för utlämningen?2021-03-01T16:08:48+01:00

Det kommer ansvarig förening och Hem till Byn överens om. Förslagsvis 17.30-18.00 på fredagar och 8.00-9.00 på lördagar. Tiderna för temadagarna varierar.

Hem till Byn vill växa och utvecklas tillsammans med er!

Till toppen